Volgend project in de ombouw van de N49 tot snelweg gaat van start

30
aug
2024

Op woensdag 4 september start het Agentschap Wegen en Verkeer in Maldegem met een volgend project om de N49, de expresweg tussen Antwerpen en de kust, om te bouwen tot een volwaardige autosnelweg. Dit deelproject bevindt zich in onze gemeente tussen de Passiedreef en het Leopold- en Schipdonkkanaal.

Er komen 3 nieuwe bruggen over de kanalen, een vlotte vernieuwde onderdoorgang onder de bruggen voor fietsers en landbouwvoertuigen, volwaardige fietspaden langs de kanalen en een ecopassage aan de Donkse Beek.

Om de nutswerken te kunnen uitvoeren start de aannemer op 4 september met de voorbereidingen, waarop de nutswerken op maandag 16 september kunnen starten.

Voorbereidende werken

Op woensdag 4 september starten de werken van de volgende fase in de heraanleg van de Expresweg (N49). De zone (projectzone 8.2) tussen het Leopold-en Schipdonkkanaal en de Passiedreef gaat op de schop. Van 4 tot 16 september worden enkel voorbereidende werken uitgevoerd. Daarbij zullen enkele tientallen bomen gerooid worden om de nutsleidingen te kunnen aanleggen. Op maandag 16 september kunnen de nutswerken van start gaan. Zij zullen een sleuf opengraven naast de rijweg en de nutsleidingen van elektriciteit, telefonie en internet vernieuwen en verplaatsen. De aannemer voert ook enkele boringen uit, onder het kanaal heen. Als alles vlot verloopt, zijn de nutswerken tegen midden oktober achter de rug.

Verkeershinder vanaf 4 september tijdens voorbereidende werken

Voor het verkeer zal er hinder zijn vanaf woensdag 4 september. Zo zal er in beide richtingen, richting Antwerpen en richting Knokke-Heist, één rijstrook beschikbaar zijn. Er zal een snelheidsbeperking van 50 km/u gelden. Gelet op de veiligheid en uniformiteit wordt op de omleidingswegen waaronder de Passiedreef, Scheewege en Brezendedreef het snelheidsregime van 50km/u verder doorgetrokken.

De verkeersmaatregelen op de N49 zijn dezelfde als die verderop al gelden, in de werfzone langs de Natiënlaan in Damme. Hier was Wegen en Verkeer al enige tijd bezig aan de ombouw van de Expresweg. Deze werken zijn gestart in de zomer van 2023 en zullen nog duren tot midden 2025.

Fietsers rijden om via de jaagpaden langs het Leopold- en Schipdonkkanaal (langs beide zijden). Fietsers komende van de N49 richting Knokke zullen omgeleid worden via de Vakebuurtstraat en de Paddepoelestraat. Fietsers komende van het jaagpad richting Maldegem worden omgeleid via de Brieversweg, de Oostdreef en de Passiedreef.

(c) Agentschap Wegen en Verkeer

Eigenlijke werken starten midden oktober 2024

De nutswerken langs de Koning Albertlaan in Maldegem zijn midden oktober achter de rug. Dan kunnen de eigenlijke werken starten. De planning van die werken wordt vandaag nog in detail uitgewerkt.

Van zodra er meer informatie bekend is over de hinder tijdens de werken, en de timing ervan, kan je dit raadplegen op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Gekapte bomen worden vervangen

Voor veel automobilisten zal het een opvallend zicht zijn dat veel bomen langs het traject grotendeels verdwijnen, althans tijdens de werken. In de gehele werkzone zullen er de komende maanden in verschillende fases bomen verdwijnen in de zone tussen de Passiedreef en het Leopold- en Schipdonkkanaal. Op het einde van de heraanleg in 2026 zullen de bomen terug geplant worden. Er werd gekozen voor inheemse bomen, die resistent zijn tegen ziektes en eenvoudig in onderhoud, zoals olmen, zomereiken, wintereiken, Europese zwarte populieren, schietwilgen en zilverlinden. De bomen zullen niet op dezelfde plek als vandaag geplant worden. Zo komen er bomen ten westen en ten oosten van de nieuwe N49, noordelijk en zuidelijk van de hoogspanningslijn. Langs Zoetendale en langs de bestaande beken worden er ook bomen geplant.

De heraanleg in een notendop

Tussen de Passiedreef in Maldegem en net voorbij het Leopold- en Schipdonkkanaal wordt de Expresweg omgebouwd tot een snelweg. Zo kan verkeer zich vlot verplaatsen tussen Antwerpen en de kust. De nieuwe bruggen over het kanaal, eentje richting Antwerpen en eentje richting kust, worden steviger gebouwd en uitgerust voor uitzonderlijk vervoer en militair transport van en naar Zeebrugge dat vandaag nog moet omrijden via de Brugse Steenweg (N9).

Ook het lokale verkeer wordt goed ontsloten. Zo komt er een parallelweg langs de N49 en voorbij de Donkse Beek tot over het kanaal. Voor lokaal verkeer komt er ook een nieuwe brug over het Leopold- en Schipdonkkanaal. Zo moet lokaal verkeer niet meer via de drukke Expresweg rijden. De drie nieuwe bruggen worden ook voldoende hoog, zodat landbouw- en onderhoudsvoertuigen zich vlot onder de bruggen kunnen verplaatsen.

Ook de fietspaden langs de kanalen worden opgewaardeerd. Zo wordt de huidige metalen passerelle aangepast, zodat fietsers tussen Strobrugge en Moerkerke op een vlotte manier onder de snelwegbruggen door kunnen fietsen. Tot slot wordt er een ecopassage aangelegd aan de Donkse Beek, onder de N49 door. Op deze manier kunnen kleine zoogdieren en amfibieën veilig onder de weg door.

Contact