Huwen in Maldegem

Vastleggen huwelijksdatum

Je kan maximum één jaar vooraf een huwelijksdatum en -uur reserveren. Hiervoor hoef je geen afspraak te maken, dit kan via mail burgerlijke.stand@maldegem.be of telefonisch 050 72 89 44. Pas wanneer dit bevestigd wordt door een medewerker van de burgerlijke stand, staat uw huwelijksdatum en -uur vast en kan je over gaan tot de huwelijksaangifte.

Wanneer doe je de huwelijksaangifte?

Dit kan op afspraak of online.

Online aangifte (enkel mogelijk NA reservatie huwelijksdatum)

Maak hier een afspraak om je huwelijksaangifte te doen

De huwelijksaangifte doe je minimaal de vijftiende dag en maximaal zes maanden vóór het huwelijk. Als je deze termijn niet respecteert, dan kan het huwelijk niet doorgaan op de geplande datum. Beide partners moeten aanwezig zijn bij de dienst burgerlijke stand.

Wat zijn de voorwaarden?

De voorwaarden om te kunnen trouwen, worden bepaald door de wet van het land waarvan men de nationaliteit heeft. De belangrijkste huwelijksvoorwaarden voor Belgen zijn:
- Minstens één van de partners is in Maldegem ingeschreven.
- Je bent minstens 18 jaar.
- Je bent ongehuwd. Je eventueel vorig huwelijk moet nietig verklaard of ontbonden zijn, bijvoorbeeld door een echtscheiding.
- Beide partners moeten vrijwillig toestemmen in het huwelijk.

Wat neem je mee?

Beide partners hebben de Belgische nationaliteit en zijn in België geboren:

  • Identiteitskaart.
  • Als je in België bent geboren dan vragen wij je Belgische geboorteakte op bij je geboorteplaats.

Eén van beide of beide partners hebben niet de Belgische nationaliteit of zijn niet in België geboren:

  • Identiteitskaarten / verblijfskaarten / paspoorten / Europese identiteitskaarten.
  • Buitenlandse geboorteakten en andere buitenlandse documenten (zoals bewijs nationaliteit, bewijs woonplaats, bewijs ongehuwde staat) moeten gelegaliseerd en vertaald worden naar het Nederlands door een beëdigde vertaler.

Gegevens van de eventuele getuigen: de naam, rijksregisternummer en woonplaats. Je kan 0 of maximaal 4 getuigen vragen (maximum twee per huwelijkspartner). De getuigen moeten minstens 18 jaar oud zijn. 

Gegevens voor het afleveren van een attest werkverlet: de naam, woonplaats en relatie met bruid/bruidegom (bv. broer/zus, getuige,...). Opgelet: niet elke werkgever verleent werkverlet in het kader van een huwelijk, dit dient eerst nagevraagd te worden bij de werkgever.

Wanneer/waar/kostprijs?

  • Huwen op woensdag tussen 14.00 en 17.00 uur: gratis (enkel in de trouwzaal van het gemeentehuis).
  • Huwen op vrijdag tussen 08.30 uur en 17.00 uur: € 125 trouwzaal. Er wordt een extra retributie aangerekend van € 105 voor huwelijk op het dakterras van het gemeentehuis en een extra retributie van € 225 voor huwelijk in het Sint-Annapark, meer bepaald in de tuin van huis Wallyn (enkel mogelijk van 1 april t.e.m. de eerste week van september).
  • Huwen op zaterdag tussen 09.00 uur en 13.00 uur: € 200 trouwzaal. Er wordt een extra retributie aangerekend van € 130 voor huwelijk op het dakterras van het gemeentehuis en een extra retributie van € 300 voor huwelijk in het Sint-Annapark, meer bepaald in de tuin van huis Wallyn (enkel mogelijk van 1 april t.e.m. de eerste week van september).
  • De factuur voor de huwelijksceremonie zal na het huwelijk gemaild worden.
  • Het huwelijksboekje bedraagt € 27 (bij online aangifte wordt de factuur gemaild).
  • Het huwelijk wordt voltrokken in het Nederlands. Als één van beide partners deze taal niet spreekt, moet je zelf op eigen kosten een beëdigde tolk meebrengen.
  • Meer informatie vind je in het retributiereglement onderaan de pagina.

Praktisch

  • Jullie worden 10 minuten vóór de start van de plechtigheid verwacht op het 1ste verdiep van het gemeentehuis, te bereiken via de buitentrap. Er is een lift aanwezig in het gemeentehuis.
  • Het voertuig van het bruidskoppel mag vooraan het gemeentehuis blijven staan, na de huwelijksceremonie dient het voertuig verplaatst te worden.
  • De andere wagens dienen reglementair (plaats je parkeerschijf) geparkeerd te worden.
  • Tijdens de huwelijksceremonie wordt er muziek voorzien, heb je een eigen muziekvoorkeur (klassiek of hedendaags) geef dan van drie liedjes de titel en de naam van de artiest door, deze worden kort gespeeld bij het binnen- en buitengaan en tijdens het ondertekenen van het huwelijksboekje.
  • Bij gebruik van paard en koets dient alles netjes opgeruimd te worden.
  • Het is niet mogelijk om een receptie te houden. Wel kan je opteren om een food- of dranktruck te plaatsen op het stuk markt vóór het gemeentehuis, is niet mogelijk bij een gratis huwelijk.
  • Het is verboden om rozenblaadjes, rijst, confetti, ... te gooien

Huwen in het buitenland

Ben je gehuwd in het buitenland, dan meld je je aan bij de dienst burgerlijke stand met je buitenlandse huwelijksakte. Dat document moet vertaald zijn naar het Nederlands en voorzien zijn van de nodige legalisaties. 

Overschrijving buitenlandse akte

Belgen die voor een lokale overheid in het buitenland gehuwd zijn, kunnen bij hun terugkeer in België vragen om de huwelijksakte over te schrijven in de registers van burgerlijke stand van hun eerste woonplaats in België.

Procedure

  • De burger dient een voor eensluidend verklaard afschrift van de buitenlandse huwelijksakte in.
  • De huwelijksakte moet voorzien zijn van de nodige legalisaties.
  • De akte moet vertaald worden naar het Nederlands door een beëdigd vertaler.

Voordelen

Een overschrijving in de registers van burgerlijke stand is niet verplicht maar heeft voordelen:

  • Als je een uittreksel uit de huwelijksakte nodig hebt, wend je je tot de gemeente die de overschrijving heeft gedaan.
  • Als je geen huwelijksboekje ontving in de huwelijksplaats, kan je er een bekomen van de ambtenaar van burgerlijke stand die de akte heeft overgeschreven.

Contact