EU-burger: lang verblijf
Niet-Belgische onderdanen van de Europese Unie (EU) of Europese Economische Ruimte (EER) kunnen op verschillende manieren een verblijfsstatuut verkrijgen. Bijvoorbeeld:
- Werknemer of werkzoekende
- Zelfstandige
- Beschikken over voldoende bestaansmiddelen (gepensioneerd, rentenier)
- Student
- Au pair
- Gezinshereniging
Voorwaarde
De EU- of EER- burger moet in het bezit zijn van een geldig paspoort of identiteitskaart.
Aanvraag
Wanneer de burger zich aanmeldt bij de dienst Niet-Belgen en een geldige identiteitskaart of paspoort voorlegt, krijgt hij een aanvraagformulier van een verklaring van inschrijving.
Op dit formulier vult de aanvrager de reden van zijn verblijf in, vermeldt hij welke documenten hij heeft voorgelegd en welke documenten hij nog binnen de drie maanden moet voorleggen.
De aanvrager wordt onmiddellijk ingeschreven in het wachtregister zonder voorafgaande woonstcontrole en krijgt een rijksregisternummer.
Naargelang de reden van het verblijf moet ofwel de gemeente ofwel de federale Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) beslissen over de aanvraag.
Wat meenemen?
- Identiteitskaart of paspoort
- Adres in Maldegem waar je wil ingeschreven worden.
- Afhankelijk van de aanvraag moet de aanvrager bijkomende documenten voorleggen: bewijs van inkomst (loonfiches), tewerkstelling (arbeidscontract), ziekteverzekering, geboorteakte, huwelijksaktes, uittreksels uit kruispuntbank, aansluiting bij sociale verzekeringskas ...
Volgende stappen
De dienst Niet-Belgen brengt de politie op de hoogte van de verhuis. Een wijkagent komt vaststellen of de aanvrager effectief op het aangewezen adres verblijft. Pas dan kan de persoon worden ingeschreven in het vreemdelingenregister.
Binnen de drie maanden moet de aanvrager eventuele bijkomende documenten indienen.
Afhankelijk van de procedure wordt de beslissing tot aflevering van een verblijfsdocument na drie of zes maanden genomen.
Bij een positieve beslissing kan de burger een elektronische verblijfskaart of een papieren versie aanvragen.
Prijs
- De aanvraagprocedure is gratis.
- Het afleveren van een elektronische verblijfskaart kost € 24,10 en maar je betaalt dit pas wanneer je je kaart aanvraagt (na een positieve beslissing).
Contact
-
Dienst niet-Belgen
Gemeentehuis
Marktstraat 7 , 9990 Maldegem- Tel. 050 72 89 46
- vreemdelingendienst@maldegem.be