Digitale inclusie: vlot en veilig online

Steeds meer van ons dagelijks leven speelt zich online af: boodschappen doen, nieuws lezen, solliciteren of een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Ook bankzaken regelen we vaker digitaal – online shoppen, je saldo checken, overschrijvingen doen en contactloos betalen in de winkel. Het gaat snel, gemakkelijk en efficiënt.
Toch is niet iedereen even vertrouwd met deze digitale wereld. Vragen die regelmatig terugkomen zijn: Hoe veilig is dat allemaal? En hoe voorkom ik dat ik in de val van oplichters trap?
Febelfin, de koepelorganisatie van de financiële sector, bundelt alle belangrijke informatie in een handige brochure. Je vindt er concrete tips om veilig en vlot digitaal te betalen en online je geldzaken te beheren. Handig voor jezelf of om anderen wegwijs te maken in de digitale wereld.
Slachtoffer van fraude of vermoeden van misbruik?
Snel handelen is cruciaal! Volg deze stappen.
Stap 1: Neem direct contact op met je bank. De noodnummers van alle banken vind je hier. De bankmedewerker kan je vragen om ook naar Cardstop te bellen (078 170 170).
Stap 2: Verzamel zoveel mogelijk bewijs: screenshots van berichten, namen, telefoonnummers, e-mailadressen en details over hoe en wanneer de fraude plaatsvond.
Stap 3: Doe aangifte bij de politie en bezorg het proces-verbaal aan je bank.
Door snel te handelen, beperk je de schade en verhoog je de kans op recuperatie van je geld.
Digihelpers
Heb je toch nog vragen? Aarzel dan niet om langs te gaan bij één van onze digihelpers. Alle informatie vind je hier.
Contact
-
Sociale Activering
Administratief centrum OCMW
Lazarusbron 1 , 9990 Maldegem- Tel. 050 72 72 15
- integratie@maldegem.be
Openingsuren
- Vandaag open van 08.30 tot 12.00 uur, van 13.30 tot 17.00 uur
- Morgen open van 08.30 tot 12.00 uur, van 13.30 tot 17.00 uur