Beveiligingscode via e-mail
Maak een afspraak om je beveiligingscode via e-mail aan te vragen
Sommige overheidsdiensten en privé-instellingen bieden beveiligde onlinediensten aan zoals bijvoorbeeld Tax-On-Web. Om van deze diensten gebruik te maken, moet je je authenticeren zodat de dienstverlener weet wie de dienstverlening aanvraagt.
Authenticeren kan via je eID. Daarvoor heb je wel een kaartlezer nodig bij je computer. Omdat niet iedereen zo'n kaartlezer heeft, heeft de federale overheid (BOSA) een alternatief voorzien: digitale sleutels, waaronder beveiligingscode via e-mail.
Opgelet: vanaf 25 september 2020 wordt de beveiligingscode via token vervangen door de beveiligingscode via e-mail.
Werkwijze
Om aan te melden op een onlinedienst van de overheid via de digitale sleutel 'beveiligingscode via email':
- Geeft de burger eerst zijn gebruikersnaam en wachtwoord in.
- Hij/zij ontvangt daarna in zijn/haar persoonlijke mailbox een unieke en eenmalige beveiligingscode.
- Door deze code in te geven, krijgt hij/zij toegang tot de onlinedienst die hij/zij wenst te gebruiken.
Aanvraag
Als je een Belgische eID of vreemdelingenkaart hebt, kan je je op de website van BOSA registreren en een activatiecode en identificatienummer aanvragen.
Belgen en niet-Belgen zonder elektronische identiteitskaart of vreemdelingenkaart, kunnen de registratie als gebruiker van een digitale sleutel aanvragen bij de dienst burgerzaken. Hiervoor moet je persoonlijk en op afspraak langs komen tijdens de openingsuren van dienst burgerzaken. Zodra de dienst de nodige gegevens heeft, zal ze een aanvraag doen bij BOSA. Daarop zal BOSA een activatielink voor de digitale sleutel naar het emailadres van de aanvrager sturen. Dienst burgerzaken stuurt de activatiecode en identificatienummer door naar het emailadres van betrokkene die noodzakelijk zijn om via de activatielink in te loggen. Vervolgens kan de burger kiezen welke digitale sleutel hij/zij wenst te gebruiken.
Meenemen
- Rijksregisternummer (indien gekend), adres en persoonlijk emailadres (niet van werkgever of dergelijke)
- identiteitsbewijs (identiteitskaart of paspoort)
Prijs
- € 13 (liefst bancontact)
Contact
-
Dienst Bevolking
Gemeentehuis
Marktstraat 7 , 9990 Maldegem- Tel. 050 72 89 45
- bevolkingsdienst@maldegem.be